Svatí a jejich atributy
Na pracovním listu je kolem vyobrazení světce řada předmětů, které nějak souvisí s jeho životem. Buď je možné postupně vyprávět životopis, v určitém okamžiku zastavit a nechat děti objevit symbol, který by k tomu mohl patřit. Nebo necháme děti popsat, co na obrázku je, co by to mohlo vyjadřovat, a doplníme, jak to souvisí se světcem. Anežka: Koruna …
Deníček – základní modlitby
Ve třetím ročníku (při přípravě na první svatou zpověď a přijímání) se mi osvědčily deníčky se základními modlitbami. Ke každé je příhodný obrázek k vymalování. Na začátku je tabulka pro potvrzení znalosti jednotlivých modliteb. Doporučuji deníčky opatřit děrami, aby si je děti mohly vložit do třeťáckých složek na pracovní listy. P. Roman Vlk
Opakujeme – konference odborníků
Starší žáky baví opakování učiva formou konference odborníků. Každý dostane na lístečku nějaký pojem z probrané látky (např. Nazaret, Galilea, evangelium, žalmy, blahoslavenství, Mojžíš, …), a tak se pro tuto chvíli stává uznávaným odborníkem na tuto oblast. Během určeného času se každý z odborníků připraví na prezentaci svého pojmu. Klidně při tom může použít učebnici …
Figurka – Mojžíš s deskami Desatera
Při vyprávění o tom, jak Mojžíš obdržel Desatero na hoře Sinaj, si můžete s dětmi vyrobit jednoduchou figurku. Vytiskněte si předlohu (viz. příloha), kterou vymalujte, vystřihněte a nalepte na ruličku od toaletního papíru. Třeťákům dávám vystřihovánku za odměnu, až prokážou znalost Desatera. P. Roman Vlk
Kronika kázání pro děti
Velmi se nám osvědčilo zavedení kroniky kázání pro děti. Na závěr mše sv. je kronika svěřena některému z dětí, aby do příště udělalo krátký zápis a namalovalo k tomu příhodný obrázek. Další týden je možné začít promluvu přečtením zápisu a ukázáním obrázku. Připomene se tak, co bylo minule. A protože není předem dáno, kdo bude …
Katecheta taky vymalovává
Když máme pracovní listy, děti už si je ne vždy rády vymalovávají. Přece jen barevný list zaujme mnohem více, než obrysy obrázku k vymalování. Sice děti pak mohou více pustit uzdu své fantazie a vymalovat si list podle svého, ale stejně se jim více líbí, když má pro ně katecheta barevný obrázek. A tak před …
Procvičujeme úžas
Když se v druhém ročníku učíme dívat kolem sebe a všímat si nádhery stvoření, končíme vyučování cvičením úžasu. Děti jmenují slova, která se používají, když se něčemu divíme. Zapíšeme je na tabuli. Pak vyučující v různém pořadí ukazuje na napsaná slova a děti společným přečtením „nanečisto“ žasnou. Když takto máme dostatečně natrénováno, promítneme si nějaké video s krásami …